Sunday, March 2, 2008

(camera anecoica)

toată încrederea mea o las în
ceva mai mare decât mine şi mai bun


ca şi cum ar fi un
spaţiu în jurul meu


în care mă aşez şi e
o lumină mică şi blândă şi caldă


sau e întuneric ca să mă simt safe
îmi închid ochii şi


îmi ascult
bătăile inimii


(într-o cameră anecoică, izolată total de lumea dinafară, cu pereţi groşi de beton şi cauciuc, o cameră în altă cameră într-o clădire specială, sunt două lucruri pe care le auzi. este un sunet înalt şi ascuţit, ca de clopoţei, şi unul surd. e circulaţia ta sangvină prin creier şi sistemul tău nervos. ele fac mereu ceva / sunt mereu în activitate şi asta e ceea ce se cheamă viaţă. sunetele astea sunt mereu cu tine şi nu există niciodată linişte şi nu există niciodată tăcere. tăcerea e altundeva, tăcerea e dincolo, tăcerea e cadrul pe care îl umplu sunetele astea şi ele nu sunt ale tale. nu sunt numai ale tale. sunt cu tine dar nu sunt ale tale. este altcineva, mai mare decât tine şi mai bun, are grijă de ele, are grijă de tine, are grijă ca ele să dureze.)


toată încrederea mea o las în
ceva mai mare decât mine şi mai bun


ca într-un loc cald în care
orice s-ar întâmpla nu te atinge


ca într-o cameră anecoică
nu ştiu cum să-ţi descriu asta


ştiu numai că acolo este dragoste multă
că numai acolo este dragoste şi


te deschizi încet
cum îşi deschid unii palmele şi le pun pe masă

9 comments:

Anonymous said...

nu stiu daca textul e menit ca poezie , in fine, ca ceva diferit de jurnal, de aceea comentariul asta risca sa fie stupid.

primele doua versuri sunt foarte bune. scurt, intre precis si sugestiv, cu efect. Restul insa, este cam diluat. Elemente cunoscute din texte din ultimul an: singur in camera, fundal sonor (muzica,sunete pe care le faci singur),caldura sau mai degraba dor de ea si de o anumita siguranta ori intimitate, palme intinse pe masa (apropos, am dreptate sa cred ca palmele intinse pe masa vor sa zica ceva despre pace si sinceritate? Adica pumnul se desface si palma e expusa,descoperita,ca o dezarmare voluntara si senina?..). La parerea mea, textul ar cistiga daca ai concentra aceste motive in alte citeva formulari concise si daca ai renunta la repetitii si la versurile superflue. Poate tii la aceasta fluiditate de dragul atmosferei,dar din cauza reluarii de motive din alte texte si din cauza tonului deja cunoscut, textul asta imi pare cam obosit.

khora said...

nu e stupid:)

elementele, da, sunt astea pe care le-ai enumerat, si palmele pe masa inseamna deschidere si sinceritate. si da, e m mult dorinta de caldura si intimitate. plus mesaj religios:) stiu ca diluez, o sa tai cand o sa ma distantez suficient sau cand o sa ma ajute cineva:) daca mi-ai spune care sunt versurile superflue, ar fi cel m ok:)

imi place cum comentezi tu:) am incredere in ceea ce spui:)

o sa citesc luni, adica maine, la clubul literar de la uniune. e la 18.00. vrei sa vii?

Anonymous said...

1."într-o cameră anecoică, izolată total de lumea dinafară, cu pereţi groşi de beton şi cauciuc, o cameră în altă cameră într-o clădire specială". Nu stiu exact care din astea sunt superflue,si chiar,la o lectura mai atenta vad ca nu spun toate exact acelasi lucru. Totusi, asa laolalta sunt parca prea multe. Sa zicem, "intr-o camera in alta camera, o camera anecoida." (apropos, e anecoiDa, nu?) Asa redai ideea izolarii sonice dar si a celei spatiale. In fine,doar o sugestie,nu ma astept sa tai si tu anume asa.
2.in restul textului dintre paranteze, as renunta la sistem nervos. Adica, ori creier ori sistem nervos, dar nu impreuna. Apropos, poate ar fi frumos sa inlocuiesti cu ceva mai putin fizicalist...Nu-mi vine nimic la moment. mda,nu stiu. mi se pare ca nici creier si nici sistem nervos nu au demnitatea care se cere in context...
Apoi, as taia fraza incepind cu 'sunetele astea': nu face decit sa explice, banalizind totodata, "ceea ce se cheama viata".
'tacerea e altundeva' e redundanta, la fel si 'nu sunt numai ale tale'.

3.caldura...acum, gindindu-ma la sugestii, vad ca e greu de renuntzat la caldura pentru ca este un cuvint atit de simplu si de plin.Din pacate, este si unul batatorit. Cred, totusi, ca poate fi salvat daca gasesti un context mai surprinzator pentru el, un context care sa=l puna in evidenta.
4.scrii 'spatiu' in al patrulea vers dar parca formularea se opune imaginii dintre paranteze. spatiu imi sugereaza ceva mare, iar tu scrii despre ceva cald, ceva care se muleaza pe tine.nu am sugestii...poate te simti imbracat in ceva, sau invelit..astea sunt banale, stiu, dar nu pretind decit sa sugerez o directie.
5.Mesaj religios...Nu mi-as fi dat seama. Probabil pentru ca eu cred ca 'ceva mai mare decit mine si mai bun' este un ideal al carui realitate metafizica (sa-i zicem asa) ma incalzeste. in fine, nu divinitate ci ideal, convingere, nu stiu exact cum sa-i zic.
6. mersi de invitatie) tare mi-ar placea sa vin, dar sunt departe si nu voi reveni in viitorul apropiat.ei, in tentativa de a reduce un pic din asimetrie (adica eu stiu cine esti dar tu nu stii), eu sunt maria si te citesc cu interes.Da, scuze daca sugestiile de mai sus aduc prea mult a hacuiala. in conversatii, mi-e greu sa gasesc balanta dintre discretie si tendinta (si dorinta)de a ma implica.

khora said...

e ok asa:) am nevoie de oameni care sa-mi 'hacuiasca' txtl - asta ma ajuta mult

txt e inca in varianta bruta, o sa prelucrez destul de mult, cred, inclusiv unele formulari pe care le-ai marcat si tu. si ma bucur ca mesajul religios e discret:)

am transpus direct 'anechoical' din engleza, fara sa verific intr-un dictionar. o sa vad m tarziu.

imi place lectura ta:)

daca vrei sa trecem si pe mail, e jimosho[at]yahoo[dot]com - mi-ar placea sa m stam de povesti ref la tot felul de chestii:) si poate iti m trm ceva txt - m-ar interesa mult cum le vezi tu

si poti sa hacuiesti cat vrei, eu numai o sa ma bucur:) m ales cand o faci argumentat, asa cum o faci tu

acum ies sa fumez, ma deconectez si ma apuc de lucru:) am cateva sute de pagini sa mai redactez si ma omoara deja asta

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

O stare zen, conştient de aici-şi-acum – obsesii dulci şi blînde care te îmbrăţişează, îţi dau de mîncare şi stau cu tine, în acea cameră anecoică.

khora said...

lumea din zen e putin m lucida si m dura. aici e m mult incercare de a gasi un refugiu, un loc cald si intim si in care sa poti fi ok cu tine din moment ce nu poti fi ok in alte contexte. dar sigur, viziunea cititorului e la fel de legitima ca si a autorului:) gasesti exact semnificatia pe care o cauti / o proiectezi pe txt

am prm si txtl tale. preferi sa le comentez pe mail sau sa iesim impreuna, candva?

Anonymous said...

prin stare zen am avut in vedere anume starea de "aware" de ceea ce esti, si ceea ce ti se intimpla.
cit despre coment. textelor mele, putem sa realizam dialogul prin ambele cai, desi tin mult m. mult la relatia fata-n fata:)

Unknown said...

orice "anechoic chamber" este un fel de a sta al tau pe scarile de la Antena C. asta e draga dle Cosmescu. cand vei incepe sa pictezi in Paint sau sa te joci cu fotografiile in Photoshop, sa stii ca ai trecut la next level of reflections. savureaza aceasta sfanta stare poetica.